2025/2026 навчальний рік: рекомендації щодо використання цифрових інструментів

 


Міністерство освіти і науки України (МОН) надає низку інструктивно-методичних рекомендацій щодо використання цифрових інструментів та онлайн-ресурсів у закладах загальної середньої освіти у 2025/2026 навчальному році, з метою забезпечення єдиних підходів до державної освітньої політики, належної організації освітнього процесу та підвищення якості освіти.


Загальні рекомендації та платформи:
  • «Освітній навігатор на 2025/2026 навчальний рік» містить інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів та інтегрованих курсів.
  • Е-додаток (інтерактивний електронний додаток до підручника) стане обов'язковим складником підручників, що пройшли конкурсний відбір з 2025 року. Він доповнює паперовий підручник мультимедійним контентом та інтерактивними функціями для якіснішого засвоєння матеріалу.
  • Допускається використання електронних освітніх ресурсів за умови попереднього навчання учнів / учениць роботі з ними у класі.
Формування культури безпечної онлайн-поведінки та медіаграмотності:
  • Національний проєкт Кібер Брама допомагає навчитися безпечно користуватись мережею, попереджати злочинні дії в Інтернеті та протидіяти ворожій пропаганді. Розділ «Кібербезпека в освіті» знайомить з викликами кібербезпеки, захистом персональних даних, навчальними курсами для покращення цифрових навичок, матеріалами «Моя приватність» для 1–11 класів, іграми, що пояснюють правила онлайн-етикету, як розрізняти фейки та дезінформацію. Портал дозволяє учням, вчителям та батькам безпечно використовувати цифрові технології, соцмережі, онлайн-платформи та застосунки.
  • Рекомендується обговорити з батьками використання контент-фільтрів для безпечного пошуку інформації під час дистанційного або змішаного навчання.
  • Портал «Медіаосвіта та медіаграмотність» (http://www.medialiteracy.org.ua), створений Академією української преси, містить електронну бібліотеку медіаосвітніх видань, презентації, розробки уроків, відеоматеріали, корисні ресурси, бліцтест з інфомедійної грамотності, мапу поширення медіаграмотності в Україні, новини та анонси.
  • Національний проєкт з медіаграмотності «Фільтр» пропонує добірки універсальних уроків з навчальними матеріалами, відеоматеріалами, іграми та вправами з онлайн-безпеки для підлітків, освітян та батьків.
  • Посібник з медіаграмотності для підлітків від Google.
  • Онлайн-курс для учительства «Very Verified 2.0» від EdEra спрямований на зміцнення інформаційної стійкості громадян, особливо під час війни. Після завершення курсу користувачі отримують сертифікат на 15 годин (0,5 кредиту ЄКТС).
  • Онлайн-курс «Впровадження медіаграмотності в освітню сферу» (IREX у партнерстві з Асоціацією інноваційної та цифрової освіти) розроблений у форматі SCORM і допомагає інтегрувати теми з медіаграмотності у свій предмет. Надає сертифікат на 30 годин або 1 кредит ЄКТС.
  • Курси «Медіаграмотний спротив: будуємо аргументовані діалоги» та «Медіаграмотний спротив: спілкуємось на рівних» інтегрують інфомедійну грамотність у вивчення української мови для розвитку критичного сприйняття інформації та соціальної толерантності.
  • Також згадано низку навчальних програм та посібників з медіаграмотності для різних класів, багато з яких мають електронні версії або доступні онлайн.
Використання штучного інтелекту в освіті:
  • Курс підвищення кваліфікації «Штучний інтелект в освіті» (4 вебінари) охоплює основи ШІ, його використання у підготовці уроків, створенні завдань, етичні аспекти та формування запитів.
  • Онлайн‑курс «Штучний інтелект – персональний помічник учителя» містить практичні відео та матеріали щодо створення завдань, автоматизації та розвитку критичного мислення.
  • Курс від Міністерства цифрової трансформації та Дія пропонує освітні відео про ШІ, алгоритми, ризики та застосування в житті. Курс короткий (~0.1 ЕКТС) та доступний українською та англійською мовами.
  • Курс «Штучний інтелект та цифрові технології в освіті: природнича галузь» – безкоштовний курс (приблизно 15 годин), що охоплює типи ШІ, модулі інтеграції в природничу освіту, адаптивні технології та освітню платформу iZZI.
  • Курс «Штучний інтелект: від початківця до експерта» – безкоштовний курс із шістьма модулями, що знайомить з ChatGPT, Gemini, Claude, Copilot, генерацією текстів, зображень, роботою з таблицями та fact‑checking.
  • Інструменти штучного інтелекту рекомендовані для рольових ігор, наукових дискусій та спілкування з віртуальними вченими у природничій освітній галузі.
Початкова школа (1-4 класи):
  • Мобільний застосунок «Вивчаю — не чекаю» рекомендований для надолуження освітніх втрат, містить відео, тренувальні вправи, завдання, книги, ігри з математики, української мови та читання.
  • Гейміфікована програма навчання «КЕЧ» з інтерактивними технологіями допомагає учням 2-4 класів подолати освітні втрати та поглибити знання.
  • «Електронний помічник вчителя» (https://elpom.com.ua/) є навчально-методичним посібником для педагогічних працівників.
  • Онлайн-ресурси Educaplay, Wordwall, Matific можуть бути корисними для подолання освітніх втрат.
  • Для розвитку читацької активності рекомендовані добірки дитячої літератури (https://aw.ubi.org.ua/#parents), інтернет-ресурси Української асоціації працівників бібліотек для дітей, а також безоплатна читацька онлайн-платформа Storiya та онлайн-бібліотека «Живі казки».
Базова школа (5-9 класи):
  • Вебплатформа «Всеукраїнська школа онлайн» (ВШО) є національною освітньою платформою з відеоуроками, тестами, вправами та готовими курсами для 5–11 класів. Вчителі можуть використовувати персональний кабінет для призначення домашніх завдань, використовуючи курси платформи та доповнюючи їх своїми матеріалами.
  • На ВШО розроблені діагностувальні роботи для виявлення освітніх втрат на початку 5-го, 7-го та 9-го класів, які надають звіт з результатами та посилання на матеріали для надолуження.
  • Навчальна платформа Pi-stacja фонду «Katalyst Education» (Pi-stacja UA) пропонує понад 1300 безкоштовних відеоуроків, тести та схеми українською мовою для учнів 5–9 класів з різних предметів.
  • Електронні версії українських підручників з української мови та літератури доступні на сайті ДУ «Інститут модернізації змісту освіти».
  • Онлайн-курс «мовА моЯ (від А до Я: література, історія, природа/географія...)» популяризує вивчення української мови та літератури серед дітей, які перебувають за кордоном або на тимчасово окупованих територіях.
  • Онлайн-курс «Українська мова: слухаємо, пишемо, читаємо, взаємодіємо» розроблений відповідно до скороченої програми для 5–6 класів та містить текстовий контент і завдання для розвитку критичного мислення.
  • Мобільний застосунок Ar Book містить сучасні навчальні експерименти у форматах VR та AR, 3D моделі для інтерактивного вивчення історії та географії.
  • Для викладання української літератури рекомендовано використовувати цифрові сервіси та онлайн-інструменти (Canva, PlayBuzz, Miro, Jamboard для чатів/постерів, віртуальні мандрівки музеями, аналіз фото/документів на Jamboard/Padlet, онлайн-опитування/тестування через Google Forms, Online Test Pad, Poll everywhere).
  • Для іноземних мов рекомендовано системно використовувати мультимедійні та онлайн-ресурси для занурення учнівства у живе мовне середовище та розвитку навичок роботи з інформацією.
  • Україномовна версія Khan Academy (https://uk.khanacademy.org) є безоплатною та корисною для вчителів (створення та управління класами, відстеження прогресу), учнів (путівники по курсах, вправи, тести) та батьків (звіти про навчання).
  • Освітня платформа «Pi-stacja.Україна» може бути використана учнями для перегляду коротких відео з математики, алгебри чи геометрії та опрацювання підсумкових карток у разі зміни формату уроку через повітряну тривогу.
  • В природничій освітній галузі рекомендується використовувати інтерактивні симуляції та віртуальні лабораторії для експериментів та досліджень. Також заохочується використання гейміфікованого навчального досвіду (бали, таблиці лідерів, значки досягнень, вікторини, квест-кімнати).
  • Освітня платформа «ІТ-студії» містить уніфікований контент для супроводження викладання курсу інформатики з 2 по 11 клас, що охоплює цифрову грамотність, медіатворчість, обчислювальне мислення, програмування, аналіз даних, моделювання та цифрове громадянство.
  • ЄPython – безкоштовне україномовне середовище для вивчення програмування. Для олімпіад та змагань з програмування можна використовувати онлайн-платформи Qbit, E-Olymp, Algotester.
  • Талан — фінансова грамотність для вчителів і учнів (talan.bank.gov.ua) – безкоштовна онлайн-платформа від Нацбанку України, що пропонує сертифіковані курси, готові матеріали до уроків та участь у конкурсах з фінансової освіти для 5-11 класів.
  • Рекомендується ознайомлювати учнів з моделюванням, конструюванням дронів та технологічними інноваціями в технологічній освітній галузі.
Громадянська та історична освітня галузь:
  • Рекомендується використовувати відеоматеріали, аудіоподкасти, освітні платформи та інші цифрові ресурси для наочного представлення історичних подій.
  • Відкриті онлайн-ресурси для професійного розвитку педагогів історії.
  • Вебпортали інституцій рекомендовані для викладання історії: Український інститут національної пам’яті, Інститут історії України НАН України, Національний музей історії України у Другій світовій війні, Громадський проєкт «LIKБЕЗ. Історичний фронт», Електронний архів українського визвольного руху, Історична правда, Локальна історія.
  • Youtube-канали: «Історія без міфів», канал Національного музею історії України у Другій світовій війні, «Історія з Братами Капрановими», «Історик щосуботи» (Віталій Дрібниця), «Ігор Щупак. Історія з історією», «Локальна історія», «Олександр Алфьоров», «Реальна історія» (Акім Галімов), «Цікава історія», «WAS: Популярна історія».
  • Українське радіо «Реконструкція» – проєкт про історію світової політики.
  • Інтерактивний ресурс про Другу світову війну на мапі України (https://mapsearch.warmuseum.kyiv.ua/) надає інформацію про населені пункти, дати окупації/вигнання, кількість жертв, злочини, місця боїв.
  • Проєкт «Українці-рятівники» (https://bit.ly/ua_righteous) – онлайн-ресурс з історіями про українців, які рятували євреїв, ромів та інших під час Другої світової війни.
  • Посібник «Методичні матеріали для інтегрованого курсу «Громадянська освіта», 10 клас» (https://cutt.ly/PwqL05KB) містить адаптовані активності та вправи.
  • Інтегрований курс «Культура добросусідства» (www.kdukraine.com).
  • Симулятори бюджетів (України, громади, школи) та калькулятори (бізнес, пенсійний) проєкту «Ціна держави» (https://cost.ua/).
  • Політична гра «Обираєш ТИ» (https://game.uchoose.info/).
  • Платформа «Команда UA» (www.komanda.novadoba.org.ua) пропонує курс підвищення кваліфікації для вчителів історії та громадянської освіти.
  • Онлайн-курси підвищення кваліфікації від Програми підтримки освітніх реформ в Україні «Демократична школа» (цикл «30 кроків до нової української школи: навчаємо громадянина»).
  • Онлайн-курс «Вивчаючи міжнародне гуманітарне право».
  • «Комплексні освітні візуальні матеріали для школярів з питань міжнародного гуманітарного права: відео для учнів, презентації та тести».
Захист України:
  • Електронна версія оригінальної топографічної карти доступна для викладання модуля 5 «Орієнтування на місцевості та інженерна фортифікація».
  • МОН рекомендує використовувати низку інтернет-ресурсів:
    ◦ «Навчання з попередження ризиків від вибухонебезпечних предметів» (EORE) (https://eoreplatform.web.app/dashboard).
    ◦ #ВБЕЗПЕЦІ (https://safe.ed-era.com/).
    ◦ G7 Сили територіальної оборони ЗСУ готові до спротиву (https://sprotyvg7.com.ua/).
    ◦ ТССС (https://tccc.org.ua/).
    ◦ ВСЕ ПРО МІННУ БЕЗПЕКУ (https://bezpeka.info/).
    ◦ Електронна військова бібліотека (https://www.ukrmilitary.com/p/military-library.html).
    ◦ Курс тактичної медицини СБУ (https://www.youtube.com/watch?v=T58mNfJ1Y4c).
    ◦ Курс «Застосування технологій в умовах війни» (Prometheus+UAV101).
    ◦ Інженер БПЛА. Базовий курс (Prometheus+UAV_EB101).
    ◦ Інженерний курс «Народний FPV» (Prometheus+FPV101).
    ◦ «Відпрацювання алгоритмів надання допомоги за допомогою онлайн симуляторів» (https://www.lifesaversim.com/ua/home-ua/).
    ◦ Сайт Міжнародного Комітету Червоного Хреста в Україні (https://blogs.icrc.org/ua/).
    ◦ Курс «Історія українського громадянського суспільства» (https://courses.zrozumilo.in.ua/courses/course-v1:eef+EEF-044+Jan2024/about).
    ◦ Курс «Єдина Україна: становлення національної ідентичності» (https://courses.zrozumilo.in.ua/courses/course-v1:eef+EEF-046+Nov2023/about).
    ◦ Академія стійкості (https://resilience.k-s.org.ua/).
    ◦ Психологічна допомога під час війни (https://kmopsy.blogspot.com/p/blog-page_65.html).
    ◦ Курс «Демократія vs Авторитаризм» (https://maibutni.com.ua/democracyvsauthoritarianism/).
    ◦ Мобільний додаток Drill (https://appdrills.com/uk/).

Ці рекомендації демонструють комплексний підхід до інтеграції цифрових інструментів в освітній процес, що охоплює різні аспекти навчання, виховання та професійного розвитку вчителів.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.