✅ШІ у вищій освіті: рекомендації та впровадження

 



Рекомендації щодо відповідального впровадження та використання технологій штучного інтелекту в закладах вищої освіти (МОН України та Фонд Євразія, квітень 2025)

Дата: 24 квітня 2025 року

Джерела: Excerpts from "https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/news/2025/04/24/shi-v-zakladakh-vyshchoi-osvity-24-04-2025.pdf"

Огляд:

Цей документ, розроблений Міністерством освіти і науки України спільно з Фондом Євразія та робочою групою експертів, є методичною основою для впровадження та раціонального використання технологій штучного інтелекту (ШІ) в закладах вищої освіти України. Він пропонує рекомендації щодо ефективного, етичного та безпечного застосування ШІ в освітньому процесі, науковій та інноваційній діяльності, а також у процесі управління закладом вищої освіти.

Основні теми та ідеї:

1. Неминучість і переваги ШІ у вищій освіті: Документ категорично відкидає заборону генеративного ШІ, порівнюючи її з "забороною свого часу калькуляторів чи комп’ютерів". Підкреслюється, що ШІ дозволяє виконувати завдання "швидше, якісніше та дешевше".

"Заборона генеративного ШІ за своєю суттю рівносильна забороні свого часу калькуляторів чи комп’ютерів, а отже, повинна трактуватися як недалекоглядна й шкідлива ініціатива."

2. Трансформація ролі викладача: Визнається, що ШІ змінить роль викладача, автоматизуючи рутинні завдання, але водночас відкриваючи нові можливості для персоналізації навчання, розвитку критичного мислення та наставництва.

"Дійсно, роль викладача зазнає суттєвої трансформації під впливом ШІ. Технології зможуть автоматизувати передавання стандартного матеріалу та перевірку рутинних завдань, що змінить підходи до навчального процесу. Водночас ШІ відкриє нові можливості: створення навчальних матеріалів різними мовами з урахуванням локального контексту, персоналізація контенту відповідно до рівня студентів, а також упровадження адаптивного навчання."

3. Етичні принципи відповідального використання ШІ: Документ базується на семи керівних принципах етики для надійного ШІ Європейської комісії, адаптованих до вищої освіти:

  1. Контроль з боку людини: ШІ є інструментом, що розширює можливості людини, а не замінює її. Необхідний людський нагляд за розробкою, впровадженням та використанням ШІ.
  2. Технічна надійність і безпека: Системи ШІ мають бути стійкими, надійними та безпечними, мінімізуючи ризики завдання шкоди.
  3. Конфіденційність й управління даними: Дотримання високих стандартів захисту персональних даних студентів та викладачів, мінімізація обробки даних та законність їх обробки. * "Викладачі та студенти не повинні вводити персональних, конфіденційних або таємних даних у будь-яку систему ШІ, якщо розробник такої системи ШІ не гарантує належний захист таких даних та / або відсутність можливості їх збереження."
  4. Прозорість: Системи ШІ та їхні рішення мають бути зрозумілими та пояснюваними, з інформуванням користувачів про можливості та обмеження ШІ.
  5. Різноманітність, недискримінація і справедливість: Уникнення дискримінації та упередженості, забезпечення рівного доступу.
  6. Суспільний та екологічний добробут: Розробка та використання ШІ у стійкий та екологічно безпечний спосіб.
  7. Підзвітність: Наявність механізмів підзвітності розробників та відповідальності за результати використання ШІ.

4. Організаційне впровадження ШІ у ЗВО: Рекомендується врегулювання використання ШІ через внутрішні політики, правила та процедури на рівні закладів та їх структурних підрозділів. Ці політики мають бути зрозумілими та постійно оновлюватися.

"Використання систем ШІ в закладах вищої освіти рекомендовано врегулювати шляхом ухвалення відповідних політик, правил, процедур тощо на рівні закладу вищої освіти... та на рівні структурних підрозділів..."

5. Уникнення порушень академічної доброчесності при використанні ШІ: Документ окреслює потенційні ризики порушення академічної доброчесності на різних стадіях взаємодії з ШІ та надає рекомендації для викладачів і студентів щодо їх уникнення. Ключовим є чітке визначення меж використання ШІ, обов'язкове зазначення факту застосування ШІ (атрибуція) та оновлення методів оцінювання.

"Потенційне порушення академічної доброчесності може виникнути в разі створення некоректного запиту до ШІ, його застосування без розуміння функціоналу та принципу роботи або з метою одержання продукту, який буде застосовано з порушеннями академічної доброчесності."

"Обов’язкове зазначення факту застосування ШІ в письмовому навчальному завданні шляхом... демонстрації запиту (промпту), на основі якого ШІ згенерував відповідь... визначення, які частини завдання підготовлені із застосуванням ШІ..."

6. Правові аспекти використання ШІ: Розглядаються питання авторського права, захисту персональних даних та інформаційної безпеки. Підкреслюється важливість ліцензійних угод з розробниками систем ШІ та мінімізація обробки конфіденційної інформації в промптах.

"У кожному окремому випадку відповідь на питання, кому саме належать права особливого роду (sui generis) на неоригінальні об’єкти, згенеровані відповідними комп’ютерними програмами (системами ШІ)... визначаються договором..."

"Один із ключових принципів — мінімізація обробки даних — збір лише тих відомостей, які необхідні для роботи системи."

7. Застосування ШІ в освітньому та науковому процесах: Наводяться конкретні приклади використання ШІ у викладанні та навчанні (автоматизоване оцінювання, створення тестів, персоналізація навчання) та у науковій діяльності (аналіз даних, пошук інформації, генерування ідей).

"Автоматизоване оцінювання, створення тестів, перевірка есе чи інших письмових робіт із використанням ШІ; прогнозування результатів навчання для виявлення ризиків і можливостей."

"Генерування ідей (для вибору потенційних напрямів, методів, методик, методології, засобів дослідження тощо)"

8. Важливість ШІ-грамотності: Рекомендується постійне проведення навчальних заходів для підвищення рівня ШІ-грамотності працівників та студентів.

9. Додатки з практичними інструментами: Документ містить додатки з алгоритмом оцінки ризиків при виборі систем ШІ, чеклістом для оцінки доцільності використання системи ШІ, послідовністю кроків для впровадження ШІ, рекомендаціями щодо створення промптів та прикладами застосування ШІ.

Ключові факти:

  • Документ розроблено МОН України та Фондом Євразія за фінансової підтримки Уряду Великої Британії.
  • Прогнозується значне зростання глобальних витрат на ШІ в освіті.
  • Більшість навчальних закладів у світі вже використовують ШІ або планують розширити його використання.
  • Використання ШІ у системах визначення доступу до освіти або оцінювання результатів навчання належить до систем ШІ з високим ступенем ризику за європейським законодавством.

Висновок:

Цей документ є важливим кроком до формування відповідального та ефективного використання технологій штучного інтелекту у вищій освіті України. Він надає чіткі рекомендації щодо впровадження ШІ, враховуючи етичні, правові та практичні аспекти, а також наголошує на необхідності розвитку ШІ-грамотності серед усіх учасників освітнього процесу. Документ сприяє створенню прозорого та інклюзивного освітнього середовища, де ШІ виступає як потужний інструмент для підвищення якості навчання та наукової діяльності.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.